Základní škola a mateřská škola Barrandov

Celé Česko čte dětem

30. 10. 2013  |  Školní aktuality

Hrdinou kampaně je dítě, nikoliv kniha. Tady se neříká:“Jdi a čti si!“, ale:“Pojď, budu ti číst.“

ČTĚME DĚTEM 20 MINUT. KAŽDÝ DEN!

Když dítěti pravidelně čteme, rozvíjíme jeho znalosti, představivost, rozšiřujeme slovní zásobu, vybavíme ho i emočním nábojem, který mu dává nezaměnitelná, silná vazba s rodičem.
Dáváme mu také pocit bezpečí a rituál, který je pevným záchytným bodem. U předčítání se skutečně jedná o celou řadu výhod, které platí i pro děti, jež jsou nemocné či postižené.
Několik desítek minut čtení dětem denně je v rodině magický, posvátný čas. Právě proto je společné čtení vítanou formou moudrého kontaktu s dítětem a vynikající výchovnou metodou.

HLASITÉ PŘEDČÍTÁNÍ V PŘÁTELSKÉ ATMOSFÉŘE

je spolehlivý a účinný způsob, jak se může čtení stát pro dítě stejně přitažlivé, či dokonce přitažlivější než televize a počítačové hry.

ČTENÍ MÁ BÝT PRO DÍTĚ RADOST A POTĚŠENÍ. NIKDY NUDA NEBO DONUCENÍ.

Co přináší pravidelné předčítání:

  • uspokojuje nejdůležitější emoční potřeby dítěte,
  • vytváří pevné pouto mezi rodičem a dítětem,
  • podporuje psychický rozvoj dítěte,
  • posiluje jeho sebevědomí,
  • rozvíjí jazyk, slovní zásobu, dává svobodu ve vyjadřování,
  • formuje čtecí a písemné návyky,
  • učí samostatnému myšlení – logickému a kritickému,
  • rozvíjí představivost,
  • zlepšuje soustředění,
  • trénuje paměť,
  • přináší všeobecné znalosti,
  • ulehčuje dětem učení a pomáhá dosáhnout úspěchů v učení,
  • učí děti hodnotám a rozlišování dobra a zla,
  • rozvíjí smysl pro humor,
  • je výbornou zábavou,
  • zabraňuje závislosti na televizi a počítači,
  • je to únik od nudy, neúspěchu a problémů,
  • je prevencí patologických jevů,
  • je tou nejlepší investicí do úspěšné budoucnosti dítěte.

NEJVĚTŠÍ CHYBOU JE TO, ŽE S PŘEDČÍTÁNÍM KONČÍME, KDYŽ SE DÍTĚ NAUČÍ SAMO ČÍST.

Díky knihám se můžeme dostat blízko i k dospívajícím. A proto: čtěme náctiletým!

Dobré rady pro rodiče, prarodiče,…

  • Začněme dětem číst co nejdříve.
  • Čtěme tak často, jak máme my a dítě čas.
  • Začněme obrázkovými knihami, které mají jen pár vět na stránce. Poté postupně přecházejme ke knihám, které obsahují více textu.
  • Vyhýbejme se dlouhým pasážím, pokud je dítě délkou pozornosti ještě neumí zvládnout.
  • Knihy vyvolávají myšlenky, touhy, obavy, zprostředkují objevy. Dovolme jim vyplynout na povrch a pomozme dítěti se s nimi vyrovnat mluvenou, psanou či uměleckou formou.
  • Otcové (muži) by se měli snažit číst s dětmi co nejčastěji. Více je vidíme s dětmi při sportu. Rané zapojení otce do četby a zájem o knihy může dát knihám v očích (dítěte) chlapce stejné postavení jako sport.
  • Děti chtějí občas předčítat pořád totéž – splňme jejich přání. Opakované předčítání je výborným tréninkem paměti. Pokaždé, když dítě položí otázku, která se týká textu, vyhledejme společně odpověď.
  • Pro některé děti je často obtížné jen sedět a posloucat. Papír a pastelky jim dovolují zaměstnat ruce, když poslouchají. Dovolme dětem si hrát. Některé děti si nejlépe pamatují text, jsou-li v pohybu.
  • Mějme knihu v pohotovosti pro případ, že budeme s dítětem někde dlouho čekat (lékař, cesta dopravními prostředky). Pomůže nám dítě zabavit, ale také vzniká užitečná vazba, že knížka je dobrou volbou, když má člověk dlouhou chvíli. Omezme množství času, které dítě tráví před televizí. Výzkumy ukazují, že asi po 10 hodinách u televize týdně výkon dítěte ve škole klesá! Televize dítě neobejme, nevysvětlí mu to, čemu nerozumí, a nebude je držet za ruku, když se bude bát.
  • Nečtěme dítěti příběhy, které se nám nelíbí.
  • Nedejme se zmást získanými oceněními knihy. Není to záruka toho, že se bude dobře číst nahlas.
  • Při výběru knihy ke čtení nahlas zvažme intelektuální, společenskou a emoční úroveň dítěte. Nikdy nečtěme texty, které jsou nad jeho emoční úrovní.
  • Nezaměňujme kvalitu za kvantitu. Desetiminutové čtení s plnou pozorností a nadšením dá dítěti víc než dvě hodiny osamělého sledování televize.
  • Nepoužívejte knihu k výhrůžkám. („Pokud si neuklidíš, nebudeme si číst.“)
  • Nesnažme se soutěžit s televizí. Rodič (dospělý) rozhoduje o tom, kdy se televize zapíná a vypíná. („Televize se vypíná v osm. Jestli si potom chcete přečíst příběh, je to možné.)
  • Nedopusťte, aby to vypadalo, že jsou knihy zodpovědné za to, že se děti nemohou dívat na televizi.

VEĎME VLASTNÍM PŘÍKLADEM. DEJME DÍTĚTI ŠANCI NÁS VIDĚT, JAK SI ČTEME PRO ZÁBAVU!

DOPORUČENÁ ČETBA (pouze návrh)
Kategorie 0–4 roky
M. Černík: Paci, paci, pacičky
F. Hrubín: Špalíček veršů a pohádek
E. Petiška: Martínkova čítanka, Zlatý věnec
K. Čapek: Dášeňka
Z. Miller, E. Petiška: Krtek a autíčko, Jak krtek ke kalhotkám přišel
Z. Miller, H. Doskočilová: Jak krtek uzdravil myšku
D. Mrázková: Můj medvěd Flóra
M. Wattová: Chameleon Leon
M. Lukešová: Kdo chce koťátko?
T. Říčanová: Kozí knížka
G. Delahaye: Příběhy o Martince
A. Lindgrenová: Lotta z Rošťácké uličky

Kategorie 4-6 let
V. Čtvrtek: Pohádky z pařezové chaloupky, Maková panenka a motýl Emanuel,
O hajném Robátku a jelenu Větrníkovi
H. Doskočilová: Eliška a táta Král
D. Fischerová:Duhové pohádky
P. Šrut: Verunka a kokosový dědek
J. Kolář: Z deníku kocoura Modroočka
H. CH. Andersen: Ošklivé kačátko
A. Lindgrenová: Lotta z Rošťácké uličky, Pipi Dlouhá punčocha
Z. Svěrák: Tatínku, ta se ti povedla
Vhrsti: Už se nebojím tmy
O. Černá: Kouzelná baterka
M. Drijverová: Tamarín a pomeranč
A. Huxley: Vrány z Hruškovic
M. Kratochvíl, D. Kroluperrová: Draka je lepší pozdravit anebo o etiketě
C. Collodi: Pinocchiova dobordružství
H. Lofting: Doktor Doolittle
A. A. Milne: Medídek Pú

Kategorie 6-8 let
Z. Svěrák: Jaké je to asi v Čudu
a. Goldflam: Tatínek není k zahození
M. Lukešová: Jak to chodí po světě
A. Lindgrenová: Děti z Bullerbynu
T. Janssonová: Příběhy o skřítcích muminech
M. Drijverová: Sisa Kyselá
Bratři Grimmové: Pohádky bratří Grimmů
P. Šrut: Lichožrouti, Lichožrouti se vracejí
P. Brycz: Kouzelný svět Gabriely
J. Žáček: Aprílová škola
K. Čapek: Devatero pohádek
F. H. Bernettová: Tajná zahrada

Kategorie 8-10 let
k. Šiktanc: O dobré a zlé moci
J. Werich: Fimfárum
M. Drijverová: České dějiny očima psa
R. Dahl: Matylda
M. Ende: Nekonečný příběh
R. Goscinny: Nové patálie malého Mikuláše
c. S. Lewis: Letopisy Narnie
A. Goldflam: Standa a Dům hrůzy
A. Ježková: Dračí polévka
T. Říčanová: Noemova archa

Kategorie 10-12 let
I. Březinová: Začarovaná třída
I. Procházková: Středa nám chutná
D. Mrázková: Slon a mravenec
P. Sís: Tibet – tajemství červené krabičky
E. Colfer: Seznam přání
R. Kipling: Kniha džunglí
A. Lindgrenová: Ronja, dcera loupežníka
A.de Saint-Exupéry: Malý princ
M. Baňková: Straka v říši Entropie
L. Karpianus: Kryštofův vzdušný zámek

Kategorie 12-15 let a od 15 let
D. Fischerová: Duhová Jiskra
P. Braunová: Česká služkaaneb Byla jsem au-pair
V. Hulpach: Příběhy ze Shakespeara, Návrat opeřeného hada
A. Marshall: Už zase skáču přes kaluže
J. Gaarder: Dívka s pomeranči
J. R. Tolkien? Pán prstenů
J. Venre: Tajuplný ostrov
S. Towsendová: Z deníku Adriana Molea
J. G. Szabooová: Kočku hlaďme proti srsti
M. Ollivier: Život k sežrání

M. Viewegh: Báječná léta pod psa
J. D. Salinger: Kdo chytá v žitě
I. Procházková: Nazí
H. Sienkiewizc: Quo vadis?
F. S. Fitzgerald: Velký Gatsby
J. Stienbeck: O myších a lidech

(Použity materiály z textu kampaně Celé Česko čte dětem“.)



Bakaláři

Epidemiologická opatření

Školní aktuality

Velikonoční jarmark

24. 3. 2023

Zveme všechny, stejně jako v předchozích letech, na tradiční Velikonoční jarmark, který se koná v úterý 4. 4. 2023 v čase od 15 do 17 h. Můžete se těšit na velikonoční dekorace, dobroty i lahodné nápoje. Letos proběhne nově také swap oblečení. Vše připravují naši žáci za podpory učitelského sboru, organizaci zajišťuje Žákovský parlament. Přijďte… Více

Živé sovy okouzlily naše prvostupňové žáky a žákyně

10. 3. 2023

V pondělí 6. března čekal žáky prvního stupně zajímavý přírodovědný program. Měli jsme možnost se na dosah ruky setkat s většinou u nás žijících sov. Dozvěděli jsme se spoustu informací o způsobu jejich života, mimořádně vyvinutých smyslech a o sovích rekordmanech. Už víme, proč jsou některé druhy našich sov ohrožené. Viděli jsme velkolepou ukázku letu výra velkého… Více

Celoškolní soutěž ke Dni učitelů

10. 3. 2023

Milí žáci a žákyně! V minulém školním roce jsme v měsíci březnu vyhlásili Soutěž o nejmenší, největší, nejzajímavější a nejstarší knihu. Přinesli jste tolik knih, že jsme je všechny vystavili v kinosále a výstava zaujmula nejednoho malého či většího čtenáře. Pro letošní rok se chceme věnovat škole a oslavě Dne učitelů. Nelekněte se, žádné učení,… Více