Úžasné divadlo fyziky
25. 4. 2016 | Školní aktuality
ÚDiF
Přijelo k nám divadlo. A ne ledajaké. Bylo to Úžasné Divadlo Fyziky neboli ÚDiF. A tak ve dnech 18. – 21. 4. 2016 všichni žáci školy žasli…
Velký dík patří Spolku rodičů Chapliňák, který toto představení pro žáky školy objednal a také financoval.
Nevíte, co si pod názvem Údif představit?
Jedná se o skupinu lidí, vystudovaných fyziků či vysokoškolských studentů, kteří se rozhodli bavit diváky fyzikou. Sami o sobě říkají:
„V našich představeních Vás chceme inspirovat k pozornému dívání a k hraní si s věcmi kolem sebe. Možná pak uvidíte něco krásného, něco, co Vás překvapí. Zažít údiv stojí za to. Je to okamžik, kdy se mysl probudí ze spánku. Albert Einstein kdysi řekl: „Nejkrásnější, co můžeme prožít, je narazit na tajemství. Stojí u kolébky pravé vědy. Kdo to nepoznal, kdo se nedokáže divit, koho nic nepřekvapí, ten je vlastně mrtvý.“ Inspirujeme se u pouličních umělců, kutilů nebo u výborných učitelů. A také sami hledáme.“…“Neustále hledáme nové cesty, jak fyziku vysvětlit srozumitelně a zároveň zajímavě. Jak v důsledku způsobit, aby se z neoblíbené školní disciplíny stalo něco, co je krásné, ačkoliv těžko pochopitelné, a co můžeme obdivovat na každém kroku.“
Oheň, země, voda, vzduch (přípravná třída, 1. stupeň)
Cílem vystoupení je naučit děti sledovat děje kolem sebe, klást si otázky a na jejich základě pozorovaný jev vysvětlit.
Aristoteles věřil, že vše na světě je tvořeno čtyřmi živly – ohněm, zemí, vodou a vzduchem. Aristotelovy živly přinášejí nepřeberné množství fyzikálních pokusů. Ačkoliv některé z nich mohou vypadat jako kouzla, jejich podstata je jednoduchá a snadno pochopitelná. Můžeme zkoumat, proč horkovzdušné balóny létají a proč železné lodě plavou, jakou sílu má vzduch, který nás obklopuje, nebo kdy nejde papír zapálit sebevětším plamenem.
Příběh žárovky (2. stupeň)
Žárovka je pozoruhodné zařízení. Principy, na kterých funguje, jsou velmi jednoduché, přesto je to technicky velmi složité zařízení. Lidem trvalo dlouhých osmdesát let, než dokázalo ovládnout technologii žárovky. A tento příběh jde ve stopách pouti, na které se lidstvo učilo ovládnout elektřinu.
Vstupte s námi do světa vynálezců, průkopníků i geniálních obchodníků. Projděte dobrodružství, na jehož konci elektrické světlo vytlačilo z našeho světa tmu. Prohlédněte si zblízka vynález, který přivedl elektřinu do našich domovů. Příběh sleduje způsob, jakým lidstvo poznalo a ochočilo elektřinu v podobě elektrostatiky a galvanických baterií. Dále procházíme historií žárovky od zrodu prvního nápadu po pozoruhodné vlastnosti tohoto zařízení. V závěru využíváme současné technologie vysílačů elektromagnetických vln a sledujeme, jak si s nimi žárovka poradí.
Pořad žáky zaujal, o čemž svědčí zpětná vazba žáků i fotografie z představení.
“Byl to skvělý pořad! Nejvíc se mi líbilo, jak nasypali do misky citron a prášek do pečiva.” Matilda
“Bylo to hezké. Mám ráda různé pokusy. Líbil se mi pokus “oheň na kolotoči.” Terka P.
“Bylo to zábavné a moc jsem se pobavila. Moc mě bavilo chytat vodu z fontánky.” Sára
“Mně se pořad líbil, protože to bylo zajímavé. Nejvíc se mi líbila raketa z lahve poháněná ohněm a ohnivý kolotoč.” Zuzka “Nejvíce se mi líbila raketa z lahve a ohnivé tornádo.” Kryštof
“Mně se to hodně líbilo, protože tam byly skvělé experimenty. Nejvíc se mi líbil oheň na kolotoči.” Vojta
…líbilo, protože tam bylo hodně pokusů a bylo to zajímavé.
…líbilo, protože herci byli příjemní a upoutali pozornost.
…líbilo, protože mohu udělat mnoho pokusů i doma.
…líbilo, protože jsme se hodně dozvěděli.
…líbilo, protože hodně toho probíráme i ve škole.