Základní škola a mateřská škola Barrandov

Výuka českého jazyka pro žáky s OMJ

Péče o žáky s OMJ na naší škole

ZŠ a MŠ Barrandov poskytuje ucelený program podpory a péče o děti s OMJ (= odlišný mateřský jazyk), který již od mateřské školy podchycuje všechny děti, jejichž mateřským jazykem není čeština.

Letošní rok jsme začali systematickou komplexní diagnostikou všech žáků s odlišným mateřským jazykem. Na prvním stupni jsme automaticky zařadili do programu výuky českého jazyka všechny děti. Diagnostika na druhém stupni spočívala v práci se souvislým beletristickým textem, ověření jeho porozumění a vypracování úloh z oblasti gramatiky. Následoval strukturovaný rozhovor mezi žáky a budoucími vyučujícími. Celé šetření bylo zpracováno hlavní metodičkou výuky českého jazyka jako jazyka cizího, Mgr. Jolanou Novákovou, která prošla kompletním odborným proškolením.

Po vyhodnocení vzniklo šest skupin na prvním stupni a pět skupin na stupni druhém. Žáky s OMJ jsme rozdělili do homogenních skupin na základě věku, jazykové úrovně a individuálních potřeb.

Speciální pozornost věnujeme dětem, které přicházejí na naši školu bez jakékoliv znalosti českého jazyka. V těchto případech zajišťujeme adaptačního koordinátora, který je dítěti-cizinci k dispozici během výuky po dobu prvních čtyř týdnů od jeho nástupu do povinného vzdělávání. Adaptační koordinátor poskytuje dětem celkovou podporu, seznamuje dítě s běžným chodem školy, asistuje při výuce, doprovází dítě během celého školného dne. Po tomto adaptačním období jsou tyto děti zařazeni do výuky českého jazyka pro cizince, který probíhá v rámci rozvrhu.

Co se týče personálního zabezpečení celkové péče o děti s OMJ, v současné době na škole působí 3 učitelky, z nichž jedna je hlavní metodičkou výuky českého jazyka pro cizince. V základní a taktéž v mateřské škole působí od ledna, resp. února taktéž dvojjazyčná asistentka, která poskytuje podporu učitelkám při administrativní a organizační činnosti ve vyučování i mimo vyučování podle aktuálních potřeb vyučující. Stejně tak pomáhá při komunikaci mezi učitelkami a ostatními žáky, zajišťuje plynulou komunikaci mezi pedagožkami a zákonnými zástupci žáků. Celou péči o žáky s OMJ zastřešuje koordinátorka.

Díky hlavní metodičce naše škola úzce spolupracuje s neziskovou organizací Meta o.p.s.. V tomto školním roce prošla část pedagogického sboru systematickým školením, které bylo zaměřeno na rozvoj pedagogických kompetencí učitelek v oblasti integrace a výuky žáků s OMJ. V příštím školním roce chystáme podobné školení pro celý pedagogický sbor ZŠ.

Veškeré dotazy můžete směřovat na svetlkova@zsbarr.cz

 

 



Bakaláři

Epidemiologická opatření

Školní aktuality

Nález klíče

13. 1. 2022

Před školou byl nalezen koncem minulého týdne klíč s přívěškem. Nálezce se o něj může hlásit u ekonomky Jany Rynešové, tel. 702027572. Více

Pythagoriáda na ZŠ Barrandov

11. 1. 2022

Pythagoriáda je oblíbená matematická soutěž pro žáky 6. – 8. ročníků základních škol a odpovídajících ročníků víceletých gymnázií. V letošním školním roce jsme se po nucené více jak roční pauze k této soutěži vrátili. Soutěž probíhala každoročně na jaře, ale letos byla přesunuta již na počátek listopadu, kdy proběhlo školní kolo. A to není jediná… Více

FISH AND CHIPS – školní klub pro šikovné děti se zájmem o angličtinu

10. 1. 2022

V loňském školním roce 2020/21 na naší škole vznikl školní klub Fish and Chips, který je určen šikovným žákům a žákyním se zájmem o anglický jazyk.  Během distanční výuky školní  klub probíhal v online prostředí přes Teams. Žáci plnili různé úkoly, řešili kvízy, odpovídali na otázky ke čtení, poslechu nebo z různým videím. Pravidelně se… Více