Základní škola a mateřská škola Barrandov

Výuka českého jazyka pro žáky s OMJ

Péče o žáky s OMJ na naší škole

ZŠ a MŠ Barrandov poskytuje ucelený program podpory a péče o děti s OMJ (= odlišný mateřský jazyk), který již od mateřské školy podchycuje všechny děti, jejichž mateřským jazykem není čeština.

Letošní rok jsme začali systematickou komplexní diagnostikou všech žáků s odlišným mateřským jazykem. Na prvním stupni jsme automaticky zařadili do programu výuky českého jazyka všechny děti. Diagnostika na druhém stupni spočívala v práci se souvislým beletristickým textem, ověření jeho porozumění a vypracování úloh z oblasti gramatiky. Následoval strukturovaný rozhovor mezi žáky a budoucími vyučujícími. Celé šetření bylo zpracováno hlavní metodičkou výuky českého jazyka jako jazyka cizího, Mgr. Jolanou Novákovou, která prošla kompletním odborným proškolením.

Po vyhodnocení vzniklo šest skupin na prvním stupni a pět skupin na stupni druhém. Žáky s OMJ jsme rozdělili do homogenních skupin na základě věku, jazykové úrovně a individuálních potřeb.

Speciální pozornost věnujeme dětem, které přicházejí na naši školu bez jakékoliv znalosti českého jazyka. V těchto případech zajišťujeme adaptačního koordinátora, který je dítěti-cizinci k dispozici během výuky po dobu prvních čtyř týdnů od jeho nástupu do povinného vzdělávání. Adaptační koordinátor poskytuje dětem celkovou podporu, seznamuje dítě s běžným chodem školy, asistuje při výuce, doprovází dítě během celého školného dne. Po tomto adaptačním období jsou tyto děti zařazeni do výuky českého jazyka pro cizince, který probíhá v rámci rozvrhu.

Co se týče personálního zabezpečení celkové péče o děti s OMJ, v současné době na škole působí 3 učitelky, z nichž jedna je hlavní metodičkou výuky českého jazyka pro cizince. V základní a taktéž v mateřské škole působí od ledna, resp. února taktéž dvojjazyčná asistentka, která poskytuje podporu učitelkám při administrativní a organizační činnosti ve vyučování i mimo vyučování podle aktuálních potřeb vyučující. Stejně tak pomáhá při komunikaci mezi učitelkami a ostatními žáky, zajišťuje plynulou komunikaci mezi pedagožkami a zákonnými zástupci žáků. Celou péči o žáky s OMJ zastřešuje koordinátorka.

Díky hlavní metodičce naše škola úzce spolupracuje s neziskovou organizací Meta o.p.s.. V tomto školním roce prošla část pedagogického sboru systematickým školením, které bylo zaměřeno na rozvoj pedagogických kompetencí učitelek v oblasti integrace a výuky žáků s OMJ. V příštím školním roce chystáme podobné školení pro celý pedagogický sbor ZŠ.

Veškeré dotazy můžete směřovat na svetlkova@zsbarr.cz

 

 



Distanční výuka

Vstup pro rodiče

Školní aktuality

Provozní doba školní jídelny na konci školního roku

25. 6. 2021

Vzhledem k úpravě času výuky z důvodu celoškolních “Her bez hranic” bude upravena provozní doba školní jídelny. V pondělí 28. a úterý 29. 6. : 11.00 – 13.30 h. Ve středu 30. 6. : 9.30 – 12.30 h. Více

Odborně tematické setkání s rodiči v rámci akce Pasování na čtenáře

22. 6. 2021

Milí rodiče! Zítra se uskuteční pasování na čtenáře 1. A a 1 C . Jistě se na tuto událost stejně jako my velmi těšíte. V rámci této akce jsme pro Vás připravili besedu na téma čtenářské gramotnosti a její podpory u Vašich dětí. Na besedě vystoupí Mgr. Šárka Kociánová, která vystudovala na Filozofické fakultě UK… Více

8.A získala 3. místo v literární kategorii soutěže Múzy na dálku! Gratulujeme!!!

22. 6. 2021

8. A si zaslouží velkou pochvalu! Jistě si vzpomínáte na kuriózní literární dílo, které společně vytvořili žáci a žákyně 8.A. Svoje dílo, pojmenované Zašifrovaná místa, posléze poslali do soutěže Múzy na dálku, kterou zorganizovala Městská část Praha 5.  Odborná porota ocenila 8.A 3. místem v literární kategorii. Žáci současně  získali speciální ocenění veřejnosti. Moc všem… Více